La coherència textual
La coherència textual
La coherència textual
Perquè un text tingui unitat semàntica i comunicativa, cal seleccionar i organitzar la informació rellevant per oferir-la estructurada en apartats, seguint un ordre lògic.
És important escollir la informació segons els propòsits de l’emissor, els coneixements previs del receptor, el tipus de missatge…
Cal presentar la informació de manera clara i ordenada, segons l’estructura del text i la seva finalitat. Sense contradir-se.
Cal desenvolupar correctament
el tema, de manera que s’avanci amb informació nova (progressió
temàtica), i alhora fer que els enunciats vagin reforçant les
informacions donades.
Recordeu que un text és coherent si adopta una estructura comprensible i
no cau en contradiccions. Aquests són, resumidament, els passos que heu
de tenir en compte:
- Organitzar la informació.
- Construir una estructura clara.
- Evitar repeticions excessives.
- Fer progressar la informació.
- No caure en contradiccions.
Activitats
coherència textual
1. Explica per
què els següents textos no són coherents en cada cas:
-
La taula menjava a
qualsevol hora.
No es coherent perquè no te sentit, la taula no menja.
-
El meu gendre va venir
a sopar ahir (no tinc cap fill/a).
No es coherent, perquè se contradiu.
-
Vés a la perfumeria i
compra dos quilos de llenties.
No,perquè una cosa no te sentit amb l'altre.
-
Hi havia una dona
passejant per la vorera. El meu germà va acabar la carrera l’any passat.
M’encanta anar de compres.
No es coherent, perquè te un ordre aleatori.
-
Joan Miró va néixer a
Barcelona. Va pintar Dona i Ocell. Va viure a París. Va cedir terrenys
per a la Fundació de Palma de Mallorca. En la seva primera etapa va estar
adscrit al Surrealisme.
No perquè no té un ordre lògic, diu les coses però no els explica.
-
Era de nit i tanmateix
plovia.
No, perquè no té sentit una cosa amb l'altre.
2. Redacta novament els textos anteriors
de manera que siguin coherents.
-A la taula es menja a qualsevol hora.
-El meu gendre va venir a sopar ahir.
-Ves a la perfumeria i compra dues colònies.
-Hi havia una dona passejant per la vorera.
-El meu germà va acabar la carrera l’any passat.
-M’encanta anar de compres.
-Era de nit i tanmateix feia fosca.
-M’encanta anar de compres.
-Era de nit i tanmateix feia fosca.
3. Llegeix els
textos següents:
Text 1:
“Quan una persona que coneixes o
desconeixes, això no importa, parla, has de prestar-li
tota l’atenció que et sigui
possible, tant si vols com si no vols, tant si et cau bé com si no,
mirant-li la cara o els ulls
perquè si mires a una altra part o fas algun moviment, la pots
distreure...”
a) Hi sobra
informació? En falta?
-En sobra un poquet.
b) Torna a escriure
el text eliminant el que no és necessari.
“Quan una persona que coneixes o
desconeixes, parla, has de prestar-li
tota l’atenció que et sigui
possible, tant si vols com si no vols, tant si et cau bé com si no, mirant-li la cara o els ulls
perquè si mires a una altra part o fas algun moviment, la pots distreure...”
Text 2:
“En el cas que trobeu una
criatura perduda en un camp de futbol, cal que desdramatitzeu la situació tant com us sigui
possible i que l’acompanyeu a algun lloc on hi hagi algú que
pugui fer quelcom per ajudar-lo”.
a) Quines són
les idees rellevants del text? N’hi ha d’irrellevants? Quines?
-Les idees rellevants del text són que si trobes alguna criatura perduda dula a algú que pugui ajudar-la. les idees irrellevants del text són les de que hem de desdramatitzar la situació tant com sigui possible.
b)
Redacta
el text, eliminant allò que no és necessari.
“En el cas que trobeu una
criatura perduda en un camp de futbol, cal que l’acompanyeu a algun lloc on hi hagi algú que pugui fer quelcom per ajudar-lo”.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada