La coherència textual

La coherència textual

Resultado de imagen de exercicis coherència textual

La coherència textual

Perquè un text tingui unitat semàntica i comunicativa, cal seleccionar i organitzar la informació rellevant per oferir-la estructurada en apartats, seguint un ordre lògic.
És important escollir la informació segons els propòsits de l’emissor, els coneixements previs del receptor, el tipus de missatge…
Cal presentar la informació de manera clara i ordenada, segons l’estructura del text i la seva finalitat. Sense contradir-se.
Cal desenvolupar correctament el tema, de manera que s’avanci amb informació nova (progressió temàtica), i alhora fer que els enunciats  vagin reforçant les informacions donades.
Recordeu que un text és coherent si adopta una estructura comprensible i no cau en contradiccions. Aquests són, resumidament, els passos que heu de tenir en compte:
  1. Organitzar la informació.
  2. Construir una estructura clara.
  3. Evitar repeticions excessives.
  4. Fer progressar la informació.
  5. No caure en contradiccions.
Activitats coherència textual
1. Explica per què els següents textos no són coherents en cada cas:
-          La taula menjava a qualsevol hora.
No es coherent perquè no te sentit, la taula no menja.
-          El meu gendre va venir a sopar ahir (no tinc cap fill/a).
No es coherent, perquè se contradiu.
-          Vés a la perfumeria i compra dos quilos de llenties.
No,perquè una cosa no te sentit amb l'altre.
-          Hi havia una dona passejant per la vorera. El meu germà va acabar la carrera l’any passat. M’encanta anar de compres.
     No es coherent, perquè te un ordre aleatori.
-          Joan Miró va néixer a Barcelona. Va pintar Dona i Ocell. Va viure a París. Va cedir terrenys per a la Fundació de Palma de Mallorca. En la seva primera etapa va estar adscrit al Surrealisme.
No perquè no té un ordre lògic, diu les coses però no els explica.
-          Era de nit i tanmateix plovia.
No, perquè no té sentit una cosa amb l'altre.
2. Redacta novament els textos anteriors de manera que siguin coherents.
-A la taula es menja a qualsevol hora.
-El meu gendre va venir a sopar ahir.
-Ves a la perfumeria i compra dues colònies.
-Hi havia una dona passejant per la vorera.
-El meu germà va acabar la carrera l’any passat.
-M’encanta anar de compres.
-Era de nit i tanmateix feia fosca.
3. Llegeix els textos següents:
Text 1:
“Quan una persona que coneixes o desconeixes, això no importa, parla, has de prestar-li
tota l’atenció que et sigui possible, tant si vols com si no vols, tant si et cau bé com si no,
mirant-li la cara o els ulls perquè si mires a una altra part o fas algun moviment, la pots
distreure...”
a) Hi sobra informació? En falta? 
-En sobra un poquet.
b) Torna a escriure el text eliminant el que no és necessari.
“Quan una persona que coneixes o desconeixes, parla, has de prestar-li
tota l’atenció que et sigui possible, tant si vols com si no vols, tant si et cau bé com si no, mirant-li la cara o els ulls perquè si mires a una altra part o fas algun moviment, la pots distreure...”
Text 2:
“En el cas que trobeu una criatura perduda en un camp de futbol, cal que desdramatitzeu la situació tant com us sigui possible i que l’acompanyeu a algun lloc on hi hagi algú que
pugui fer quelcom per ajudar-lo”.
a) Quines són les idees rellevants del text? N’hi ha d’irrellevants? Quines?
-Les idees rellevants del text són que si trobes alguna criatura perduda dula a algú que pugui ajudar-la. les idees irrellevants del text són les de que hem de desdramatitzar la situació tant com sigui possible.
b) Redacta el text, eliminant allò que no és necessari.
“En el cas que trobeu una criatura perduda en un camp de futbol, cal que l’acompanyeu a algun lloc on hi hagi algú que pugui fer quelcom per ajudar-lo”.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Els neologismes i abreviacions

Elogi de viure